Een bord vol emoties
Verandering vraagt om opnieuw na te denken over jouw eigen grenzen en mogelijkheden.
Aan alle zelfstandigen, verkopers, accountants en adviseurs die werken in de agrarische sector.
Aan iedereen die direct of indirect is betrokken bij de boeren van Nederland.
De veehouderij heeft veel veranderingen en plannen op haar bord. Ze hebben nog geen hap doorgeslikt of er wordt alweer opnieuw opgeschept. Verandering – opgelegd of vrijwillig – doet iets met je. Je moet opnieuw kijken naar de dingen die voorheen zo normaal voor je waren. Jouw vertrouwde aanpak en ritme krijgen een draai. Dit heeft impact en roept emoties op.
Wanneer heb jij voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Veranderen klinkt aardig, maar in de praktijk is het nog een hele opgave. Ooit geprobeerd een hele week alles met links te doen, terwijl je rechtshandig bent? Het gaat langzaam, je raakt gefrustreerd, maakt fouten en het kost veel energie. Boeren moeten mee in veranderingen, wat veelal betekent dat ze op korte termijn grote beslissingen moeten nemen die veel stress, zorgen en onduidelijkheid geven.
Of je nu wilt of niet, ook jij als adviseur gaat mee in deze verandering. Je moet de inhoudelijke veranderingen bijhouden, maar ook in het contact met de boer merk je wat er gaande is.
Verandering komt eruit, verandering kun je voelen. Je stapt het erf op of het kantoor binnen en je vóelt dat er iets is. Soms pas als je weer in de auto zit en een ander moment voel je het vrijwel direct. Je neemt het gevoel over, je probeert het uit de weg te gaan óf je maakt het bespreekbaar.
Hoe ver kun je gaan in jouw hulp en steun aan de boer?
Wat durf je bespreekbaar te maken? En nog veel belangrijker: waar ligt jouw persoonlijke grens? Waar voel jij je nog prettig bij? Kom je dichtbij en bied je steun, of houd je het liever bij jouw werk en laat je emoties onbesproken?
Wat zie jij als jouw taak en verantwoordelijkheid?
Wat mij erg helpt in mijn werk zijn collega’s waaraan ik me kan spiegelen en die oprecht geïnteresseerd zijn in mijn zorgen. Zij zijn mijn klankbord en aan hen stel ik mijn vragen. Door in jouw team of met medezelfstandigen een gesprek op gang te brengen over op welke manier jij er wilt zijn voor de boer, maak je voor jezelf duidelijk wat je wel en niet wilt – en kunt – betekenen voor de boer.
Versterk elkaar, vraag om hulp
Zoek collega’s die jou aanvullen. Net zoals je die hebt voor de uitwerking van bedrijfsplannen, kan dit ook in de sociale of emotionele steun aan jouw klanten. Dit hoeft niet direct een coach, psycholoog of maatschappelijk werker te zijn. Het kan ook gewoon een collega-accountant of -adviseur zijn die wél die moeilijke gesprekken kan voeren.
Deel jouw zorgen Twee zien meer dan één. Soms is het bespreekbaar maken van je zorgen al een manier om er in het contact met de klant wat meer ontspannen bij te zitten.
Spreek je uit en deel jouw ervaringen met de collega’s om je heen. Vraag ze om advies en hulp bij moeilijke gesprekken. Hierdoor word je een rijker mens en kun je uiteindelijk de boer beter van dienst zijn.